W
Wijntoerisme in de Beaujolais

Onderweg naar het zonnige zuiden passeer je het uitgestrekte wijngebied van de Bourgogne. Voor liefhebbers van een glaasje rood of wit een perfecte landstreek om te proeven, ontspannen en nieuwe vrienden te maken. Margreet Verkerk verbleef een midweek bij een domaine in de Beaujolais en liet zich verrassen.

Het is maandagmiddag en we rijden de Autoroute du Soleil af. Het is duidelijk dat we in een wijnregio zijn aangekomen. Overal om ons heen zie ik wijnvelden. Wat meteen opvalt is hoe glooiend het landschap is. Sommige velden zijn echt behoorlijk steil en ik vraag me af hoe de boeren hier te werk gaan. Daar krijg ik vast een antwoord op tijdens de aanstaande ‘bourgondische wijnweek in de Beaujolais’.

Dag 1 Aankomstdag

Een beetje onwennig is het wel. Ik ben benieuwd hoe de andere deelnemers zijn. Ik heb deze wijnweek aan mijn vriendin cadeau gedaan. Zij is een echte wijnliefhebster en doet weleens een cursus om meer over wijn te leren. Ik vind zelf het proeven vooral leuk en gezellig. Beaujolais ken ik eigenlijk alleen van de Beaujolais Nouveau maar ik heb al begrepen dat de Beaujolais veel meer te bieden heeft dan alleen deze jonge fruitige wijn.
We worden welkom geheten met een glas beaujolais. Meteen een grote verrassing, want het is een witte, bruisende wijn. Wel gemaakt van de gamay druif. Ik ben al meteen in de war, want ik weet nog net dat gamay een rode druif is, maar niet dat je daar ook witte, bruisende wijn van kunt maken. Gelukkig legt de gastvrouw uit hoe dit werkt. Leuk, meteen wat geleerd.
Hierna proeven we ook de wijn (nu wel rood) van Domaine Lachat waar we deze week slapen. De barbecue staat al aan en met een hapje en een drankje leren we elkaar snel kennen. Het is een leuke, diverse groep met een mix van ervaren beaujolais-drinkers en mensen die gewoon eens wat anders wilden voor een weekje vakantie in het voorjaar.

Dag 2 Wijnvelden

Het ontbijt wordt buiten geserveerd. Je zit hier heerlijk tussen de druivenstokken. In de ochtend wandelen we door de wijnvelden en nemen een kijkje in de cuvage, de ruimte waar daadwerkelijk de wijn gemaakt wordt. Anne en Thijs zijn letterlijk in de wereld van het wijnmaken gestruikeld. Ze kwamen hier voor het rustige leven op het platteland en om een bed & breakfast te beginnen. Geïnspireerd door innovatieve wijnmakers uit de omgeving zijn ze zelf ook begonnen met wijnmaken. Mooi om te zien hoe ze hun dromen achterna zijn gegaan.
Die middag is ons eerste uitstapje naar Château Thivin. Een bekend wijnhuis in de Beaujolais, die geen primeur-wijn maken, maar kwalitatieve bewaarwijnen. Met voornamelijk wijnvelden op de Mont Brouilly. Wat trouwens ook een heerlijke picknick plek is met fantastisch uitzicht. Het kerkje boven op de heuvel is een soort oriëntatiepunt die je wat houvast geeft als je over de kronkelende wegen door de wijnvelden toert.
Bij Château Thivin drinken we fruitige, maar toch krachtige wijnen. De familie Geoffray maakt al wijn sinds 1743 en generatie op generatie komen er nieuwe wijnmakers bij. De druiven worden met respect voor de natuur verbouwd. Je proeft duidelijk de verschillende (vulcanische) grondsoorten terug in de wijn. Wat ze noemen echte terroir-wijn.

Dag 3 Fietsen naar de top en een Franse lunch

Vandaag begin ik de dag rustig, even zonder wijn. Ik heb mijn racefiets meegenomen en ik besluit dat deze ochtend een goed moment is om de buurt eens vanaf de fiets te verkennen. Ik ben nog niet eens zo heel lang onderweg als ik het dorpje Villie-Morgon in rijd. Hier zie ik wat collega-wielrenners die genieten van een kop koffie in het zonnetje. Laat ik er ook maar even stoppen. Een oudere man aan de bar zit al aan een glaasje waarvan ik denk dat het pastis is. Ik hou het nog maar even bij koffie.
Na genoten te hebben van dit voor mij typische Franse terras, fiets ik door richting Fleurie. Om mij heen zie ik wijnboeren aan het werk in hun wijnvelden. De boeren bewerken zwetend de grond tussen de wijnstokken. Met kleine ploegjes die via een lier aan een ronkende tractor omhoog getrokken worden. Wat een werk!
Regelmatig kom ik andere fietsers tegen die mij vrolijk groeten. Als ik Fleurie nader, zie ik een grote kerktoren boven het centrum uitsteken en een kleiner kerkje op de top van een steile heuvel. De steilheid van de heuvel ziet er niet makkelijk uit maar ik besluit het toch te proberen. Na een zware klim, geniet ik van het weidse uitzicht.
Nu snel weer op de fiets, want vandaag staat er een culinaire lunch op het programma bij een restaurant in Avenas. Avenas ligt op 700 meter boven de zeespiegel. Dat is ook de hoogte waarop de wijnvelden plaatsmaken voor de naaldbossen in de Beaujolais. Mooi om dit contrast te zien.
Een echte Fransen lunch bestaat uit een voorgerecht, een hoofdgerecht, een kaasplankje en een toetje. Het restaurant waar we eten serveert moderne Franse gerechten met bijpassende wijnen. Prachtig hoe de sommelier over de wijnen kan vertellen en ze heeft ze perfect bij de gerechten uitgekozen. Gelukkig hoef ik na de lunch alleen nog maar een stukje af te dalen, terug naar mijn comfortabele gîte.

Dag 4 Agro-foresterie

Al weer de laatste volle dag van onze wijnreis. Het gaat snel, alhoewel ik ook heel veel heb gezien en geleerd. Vanochtend brengen we een bezoek aan Château de Javernand. Dit wijndomein in Chirouble wordt gerund door twee zwagers.
We rijden het terrein op langs een rij prachtige oude platanen. Het chateau is eigenlijk een oud landhuis. Bij het gele huis met lichtblauwe luiken waan ik me in Zuid-Frankrijk. Het uitzicht is magisch.
Het domein beslaat behoorlijk wat hectares aan grond waarvan 11 hectares zijn beplant met wijnstokken. Maar niet alleen wijnstokken. Ze beoefenen hier agroforesterie. Dit betekent concreet het mixen van wijnstokken en verschillende boomsoorten in het veld. Dit bevordert de biodiversiteit in de grond en uiteindelijk de gezondheid van de wijnplanten – en daarmee de kwaliteit van de druiven én dus de wijn. Wat een passie hebben de mannen voor hun bedrijf. In deze sfeer en met al die pracht om ons heen, smaakt de wijn nog beter!
De laatste avond houden we op Domaine Lachat een pub quiz. Eens kijken of we wat hebben opgestoken deze week. Voor de gelegenheid is quizmaster Sebastien ingevlogen. Hij is de kracht achter Domaine L’épicurieux, een jong wijnhuis in Régnié, het dorp waar we verblijven. Het wordt een super gezellig avond.

Het afscheid

De volgende ochtend is het al weer tijd om afscheid te nemen. Ik neem nog één duik in het zwembad en geniet van het prachtige uitzicht. De Beaujolais is een streek waar ik zeker terug wil komen. Voor de wijn, de vriendelijke mensen en de prachtige natuur.

Dit artikel verscheen verder in En Route Magazine (zomereditie 2021).