Snelle manier van betalen voor gebruik van de Peage: Telepeage

In Frankrijk betaal je geen wegenbelasting zoals in Nederland en is autorijden ‘gratis’, zolang je maar geen gebruik maakt van de Peage. Een heel eerlijk systeem moet ik zeggen, zo betaalt iedereen mee die op de Peage rijdt, ook alle buitenlanders.

De laatste afslag voordat je de Peage oprijdt wordt je duidelijk verteld dat je richting Peage gaat er dat je er dus nog af kunt als je niet wilt betalen. Anders rijd je door tot de tolpoortjes en pak je een kaartje en ga je de Peage op. Wanneer je de Peage weer afgaat ga je weer door een tolpoortje en betaal je. Je kunt dan kiezen uit de volgende mogelijkheden:

– contant
– credit card
– telepeage

Tarieven en knelpunten op de Franse snel- en tolwegen
Wil je meer weten over de tarieven die betaald dienen te worden voor het gebruik van de tolweg en wil je weten waar de belangrijkste knelpunten op de Franse snelwegen zijn, lees dan ons artikel: Tolwegen in Frankrijk.

Peage: Nog veel contante betalingen
Ondanks dat tegenwoordig steeds meer mensen over een credit card bezitten wordt er bij de Peage nog steeds veel contant betaald en daar zijn dan ook veel poortjes voor. Deze worden aangegeven met een groene X. Dit neemt echter ook de meeste tijd en is het kostbaarst voor de Peage-maatschappijen, in ieder tolpoortje moet immers een medewerker zitten. Daarom proberen ze steeds meer mensen te laten te betalen met een credit kaart. Tolkaartje in het apparaat, bedrag wordt weergegeven, credit card erin en je hebt betaald. Dit gaat een stuk sneller en kost geen mankracht. Deze poortjes worden aangegeven met CB (Card Bancaire) of een getekend kaartje.

Telepeage
En dan heb je de Telepeage dat gaat pas echt snel! De Telepeage kost je aan abonnementskosten 2 euro per maand. Je krijgt dan een kastje ter grote van een mobiele telefoon in je auto. Dit kastje registreert het gereden traject en weet dus wat je moet betalen.

Op de snelweg wordt al aangegeven dat je voor de Telepeage links voor moet sorteren. De poortjes worden aangegeven met een oranje T. Je rijdt daar rustig op aan, hoeft net niet echt stil te staan, hoort een piepje en dan gaat de slagboom open en kun je doorrijden. Als je van de Peage afgaat weer hetzelfde. Aan het eind van iedere maand krijg je een overzicht en de rekening thuis. Vroeger had je voor de betaling een Franse bankrekening nodig maar tegenwoordig kun je je abonnement ook koppelen aan je credit kaart. Dit betekent dus dat ook buitenlanders gebruik kunnen maken van de Telepeage.

Ondanks dat er voor de Telepeage vaak maar een beperkt aantal poortjes beschikbaar zijn gaat het echt een heel stuk sneller. Je zit nooit meer te hannesen met contant geld of een credit card en je rijdt iedereen lachend voorbij!

 


35 Reacties op “Snelle manier van betalen voor gebruik van de Peage: Telepeage”

  1. kabouter says:

    Vindt iedereen dat zo geweldig en eerlijk de péage . Naar het zuiden (vooraan in de provence ) kost het algauw 160 euro (heen en terug) , dit is toch een forse hap uit het vakantiebudget . Reken dan het meermaals tanken wegens de grote afstand en klaar is kees . Dit vind ik niet zo geweldig .

  2. Wendy says:

    Kan mij iemand vertellen waar ik zo een télépeage kastje kan kopen?
    En niet bij Carrefour want daar willen ze mij ook een visa aansmeren ;-)

  3. says:

    denk dat je die kan bestellen bij sanef

  4. Van ruysseveldt Charlie says:

    Ik heb reeds een paar jaar een télépeage kastje voor Frankrijk en zou mij graag ook eentje aanschaffen voor Spanje.Waar kan ik deze bekomen?

  5. Wim says:

    dan ga je toch naar het noorden! helaas kost het geld naar het zuiden.

  6. Carine says:

    Wij verhuren ons domein in de Bourgogne nabij Chablis en geven er ook chambre d’hote. 1 à 2 keer per maand rijden wij er heen.
    Zo’n telepeage zou handig zijn.
    Bij SANEF te verkrijgen?

  7. robby says:

    aan allen hoe kan ik dit abonement voor telepeage bekomen.

    bv: waar moet ik daarvoor zijn en wa moet ik daar voor doen ik woon in Belgiê en ik ga hee veel naar het ziuden.

    mvg,

    Robby.

  8. Meer informatie over de Telepeage is te vinden op de website van ASF Telepeage: http://www.asf-telepeage.fr/

    Hier is het ook mogelijk om een abonnement voor de Telepeage af te sluiten!

  9. Aikoo Cools says:

    Beste,
    Ik heb een nog Télépéage via VAB.
    Het is pure luxe.2€ voor de maand dat je hem gebruikt, is het echt waard.
    Het gemak om even van de péage te rijden om te tanken,bij een supermarkt in de buurt,is het prijsverschil waard.En oeps er weer terug op.
    Geen file van 4km in de zon aan de péage.
    Zoals ik dit jaar gezien heb.
    Verbaasde blikken,ik rij gewoon door ….piep en weg.
    Nochtans bij de Télépéage- diensten beweert men nog steeds dat je een Franse bankrekening nodig hebt.Dus voor een “vreemdeling”.NON
    Master-card of Visa moet je wel hebben.(Bij sommige banken zijn deze gratis.)

    Zou het niet tot de grote eer van VAB strekken om deze’ service terug in te voeren.

  10. Aikoo Cools says:

    Ik ben nog eens gaan rondneuzen.
    Ja, blijkbaar gaat het wel bij Carrefour.
    http://www.carrefour.eu/visa/homepagina.html
    Hun Visa is trouwens niet zo duur en het eerste jaar gratis.
    Je hebt sowieso een Visa nodig.
    Hun Visa is ook nog vlot te gebruiken in hun supermarkten.
    Ik vind het nog meevallen.
    Het is echt de moeite waard hoor.

  11. Ruud says:

    Je kunt natuurlijk ook geen tol betalen… Laat de tolweg links of rechts liggen en reis Frankrijk Binnendoor. De besparing aan tol en benzinekosten maken een overnachting in een chambre d’hôte en een lunch onderweh absoluut goed!

  12. roos says:

    Ik vind péage een eerlijk systeem, je maakt gebruikt van de weg, sloopt het betaald ervoor. Het betalen met creditcard vind ik niet zo’n goed idee nog. De credietcrisis heeft geleerd dat creditcards uitdagen om geld uit te geven dat je niet hebt. Daar leidt de wereld zwaar onder. Wij nemen hem dus niet! Tam pis voor ons bij de tolhuisjes dus.

  13. Jaap Huisman says:

    Heb al jaren een abonnement om zonder stoppen de tolpoorten kunt passeren. Vooral in de vakantie kan dat uren schelen op een lange route.
    als buitenlander moet je wel en rekening hebben in Frankrijk. Bij sommige tolpoorten heb je een kantoor van T-peage, waar je een abonnement kunt afsluiten voor slechts 2euro per maand. Ook via bijv. Sanef of Cofirout kun je bestellen. Succes.

  14. Hier kun je berekenen hoeveel geld je kwijt bent aan tolweg in Frankrij en waar de wegwerkzaamheden zijn:
    http://www.ikspreekgeenfrans.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=25&Itemid=22

  15. AnneMarie says:

    Wij hebben zo’n kastje, besteld via internet en wij vinden het het einde. Het is idd ontzettend makkelijk en in drukte rijd je iedereen voorbij. Vaak blijven de franse op achterstand want ze verwachten dat je niet zo’n kastje hebt en omdat je zelf weet dat het wel zo is is dat dubbel zo leuk.

  16. Frankofiel says:

    Via APRR is de Liber-T Balade te bestellen. Deze valt te koppelen aan een creditcard (Mastercard of Visa) De liber-T card is te gebruiken voor de categorien 1, 2 en 5 (dus ook auto met caravan!) wel het juiste poortje kiezen..
    Eenmalig EUR 13. Per gebruikte maand EUR 1,60 plus de tolkosten natuurlijk. http://www.telepeagepourtous.fr

  17. freddy says:

    heb kastje via internet besteld. Moet bij ontvangst blijkbaar nog geactiveerd worden. Hoe gaat dit in zijn werk?

  18. jan says:

    volgens mij door gewoon het formulier van domicielering te ondertekenen en terug testuren (deze zit bij de documenten die je ontvangt samen met het kastje in mijn geval AREA) zo heb ik het allezins gedaan of het gelukt is weet ik pas binnen 14 dagen als ik voor de slagboom staan richting zuiden.

  19. Henk says:

    Je hoeft geen formulieren terug te sturen. Badge op je voorruit achter je spiegeltje plaatsen is voldoende.
    zie mijn video op Youtube; http://youtu.be/MP2BGfZwHqw

  20. JdB says:

    L.S.
    * er zijn 3 abonnementen zie site (vermeld in berichten hierboven of zoek op telepeage). Voor vakantiegangers is er een speciaal tarief (incidenteel gebruik);
    * Let op : er geldt een max hoogte van 2 meter. Het is onduidelijk of dit met of zonder fietsen op het dak is.
    JdB

  21. jan says:

    wat een gemak ,heen en terug geen probleem gehad ,had hem boven de spiegel van mijn mono volume gekleefd.
    ook met de dakkoffer erop geen probleem wat betreft de hoogte..nu kan hij weer voor een jaartje de kast in
    een aanrader

  22. Chris says:

    lijkt me erg gemakkelijk,
    net terug van Frankrijk en het aanschuiven aan de tolppoortjes waren erg lang….
    Touring biedt nu (tot dec. 2013) haar leden een voordeel aan, maar wat als je badge nou net niet functioneert en je staat daar aan dat “T” poortje, achteruit rijden is vaak onmogelijk, verboden misschien en erg gevaarlijk;
    Heeft iemand daar al problemen mee gehad?

    ca

  23. jan says:

    heb deze ook langs touring bestelt (area) en zat met d ezelfde vrees.
    maar nu terug van de spaanse grens en nergens problemen gehad gewoon tot aan de de slagboom rijden een piep en slagboom open
    gewoon geweldig !!!!!
    volgende week rij ik terug die richting uit ,zonder vrees
    grt

  24. chris says:

    jan
    bedankt voor de melding, Jan.
    zal dit volgend jaar weten, maar kijk nu al uit naar de efficiëntie ervan; je bent inderdaad niet verplicht langs de autosnelwegen te rijden (lees vele berichten ervoor) maar ik vind het toch veel gemakkelijker en veiliger en ben voor dit systeem te vinden.
    grt CA

  25. jan says:

    juist terug van de provence ,
    toestel heeft weer perfect gewerkt en geen of nergens problemen met gehad
    ondertussen de afrekening van juli gehad , compleet tot in detail plaats /datum en bedrag deze kan je bekijken via de link in de mail die je krijgt van de provider in mijn geval AREA
    grt

  26. brinkie says:

    Dit jaar voor het eerst met een Liber-t badge door de télépéage gereden en ondanks dat we aan het eind van het seizoen zaten en niet in het weekend reden (oftewel vrijwel geen drukte aan de gares de péage) toch een boel lol gehad, want inderdaad geen gehannes met kaartjes en creditcards en gewoon doorkarren. Werkelijk kostelijk om te zien dat er geen Fransman achter je aan durft te rijden, omdat ze denken dat je als buitenlander in het poortje blijft steken. En met de télépéage sans arrêt kun je bij de grotere tolstations met 30 km/h door het poortje rijden, dat is ook luxe.

    Voordat je er eentje bestelt, check de aanbiedingen en de verschillende voorwaarden/tarieven.
    Dit jaar had APRR een aanbieding met de eerste maanden gebruik gratis bijvoorbeeld. En ATMB rekent geen activatiekosten maar wel 20 euro borg.
    Je moet de abonnementen nemen die voor incidenteel gebruik zijn, zelf heb ik de Bip&Go à la carte (10 euro activatie + 8 euro verzendkosten + 1,60 per maand dat je ‘m gebruikt, schrijft automatisch af van je bankrekening), vriend van mij heeft goede ervaringen met APRR’s Liber-t Balade (10 euro activatie + 10 euro verzendkosten + 1,60 per maand dat je ‘m gebruikt, schrijft van je creditcard af).
    Als je echt een zuinige ‘Ollander wilt zijn koop je de badge bij de “Vente Télépéage” die je bij de grotere tolstations en aires ziet, dat scheelt verzendkosten.

    De badges zouden 5 tot 7 jaar mee moeten gaan, ik zou voor de zekerheid na een tijdje de badge niet gebruikt te hebben een poort kiezen waar zowel een groene pijl als een oranje t bij staat, dan kan het niet mis gaan.

    Voor hen die een auto of caravan hebben hoger dan 2m: neem de oranje t poortjes uiterst rechts (waar ook het vrachtverkeer doorheen moet), ook kun je altijd door de télépéage sans arrêt (indien aanwezig, de poortjes uiterst links) want die heeft geen hoogtebeperking.

  27. brinkie says:

    Let er trouwens wel op met bestellen dat je voor elektronische facturatie (per e-mail) kiest, als ze de factuur per post sturen kost dat meer. En als je besluit om nooit (meer) van de badge gebruik te maken, kost het je niets, je betaalt alleen voor de kalendermaanden waarin je de badge gebruikt hebt.

    Hier nog even de links:
    Sanef/Bip&Go https://www.bipandgo.com/nl/nos-offres/a-la-carte
    APRR/AREA http://www.telepeagepourtous.fr/fr/particulier/toutes_nos_offres/libert_balade
    ATMB https://espaceprospects.atmb.net/ (kies daarna Évasion)
    De anderen heb ik niet geprobeerd, of zijn uitsluitend aan te vragen als je een Franse bankrekening hebt (Vinci/ASF bijvoorbeeld)

    Bonne route :-)

  28. jan says:

    hallo, heeft er iemand ervaring met de duurzaamheid (batterij)van het kastje van AREA ?
    grt

  29. ronny says:

    ik heb een vraag sommige zeggen dat het niet gaat sommige zeggen dat het wel gaat . ik wil een bip&go Badge nemen maar gaat dat met een caravan plus als dat gaat moet ik er ook een nemen voor de caravan of alleen in de auto .
    kan er iemand mij helpen

  30. Joop says:

    Het is mij nog steeds niet duidelijk of ik de badge ook kan gebruiken in een auto met een caravan. De caravan is uiteraard meer dan 2 meter hoog en ik lees steeds dat 2 meter de max. toelaatbare hoogte is. Wie heeft ervaring en kan er iets meer over vertellen.

  31. LouisD says:

    Moet de badge op de voorruit geplakt worden, of kan je hem ook gewoon tegen de voorruit houden als je bij de tol komt?

  32. VeroniekV says:

    Ik het al een paar jaar zo’n bakje. Ik heb deze al een paar jaar niet meer gebruikt. Hoe kan ik weten of het nog zal werken?

  33. WimB says:

    Er zijn 3 zones namelijk:
    1: Mixed zone, contant, credit card en ingeval alleen 3 beschikbaar en geen 2 dan 1 kiezen contant dan leest de tolbewaker de T pas uit
    2: Reserved zones met ORANJE T hier kan alles doorheen ook voor voertuigen hoger dan 2 meter
    3: Reserved zone: RESERVE met een hoogtebeperking van 2 meter aan de linkerkant van de tolstations

  34. Denis van Raalte says:

    Heerlijk van 5 juli tot 19 juli vanuit Leeuwarden via Parijs (Disneyland) naar Fréjus geweest en weer terug helemaal super met de Badge van LiberT nu gewoon via de ANWB aan te schaffen en wordt gewoon afgeschreven van je bankrekening geen creditcard nodig. En heb nog steeds een big smile van het makkelijke doorrijden bij alle tolpoorten terugweg 1.450km ging in 13uur en niet 1x stil gestaan bij de peage :)

Laat een reactie achter